Sunday 9 February 2014

Kitab Sri Ramakrishna: APAKAH ITU BRAHMAN?




SRI RAMAKRISHNA: “Brahman berada di luar Vidya dan Avidya, iaitu Ilmu dan kekhilafan. Ia adalah di luar Maya, ilusi keduaan. 

“Dunia ia mengandungi ilusi keduaan Ilmu dan kekhilafan. Ia mengandungi ilmu dan iman, dan juga ikatan kepada ‘perempuan dan emas’; yang bermoral dan tidak bermoral, baik dan jahat. Tetapi Brahman adalah tidak terikat dengan semua perbezaan ini. Kebaikan dan kejahatan hanya melibatkan jiwa individu., Begitu juga sifat moral dan sifat tidak bermoral. Namun Brahman adalah langsung tidak terjejas dengan semua sifat keduaan ini.

“Seseorang mungkin membaca Bhagavata dengan menggunakan cahaya pelita, dan seorang lagi mungkin melakukan pemalsuan dengan menggunakan cahaya yang sama. Perbuatan mereka tidak menjejaskan pelita. Matahari memancarkan cahayanya di semua tempat, ke atas orang yang jahat dan juga orang yang baik.

“Kamu mungkin bertanya, ‘Jika begitu, bagaimana kesengsaraan, dosa, dan duka boleh dijelaskan?’ Jawapannya adalah, semua ini berlaku ke atas jiwa sahaja. Brahman tidak disentuh oleh perkara begitu. Terdapat bisa di dalam ular. Walaupun hidupan lain boleh mati jika dipatuk ular, ular sendiri tidak dijejaskan oleh bisanya. 

“Brahman tidak boleh dijelaskan. Semua benda di dunia ini – kitab Veda, Purana, Tantra, dan enam sistem falsafah – telah dicemari, seperti makanan yang dirasai oleh lidah, kerana kitab-kitab suci ini telah disebut, dibaca oleh mulut manusia. Hanya satu sahaja yang belum dicemari begini, dan itulah Brahman. Tiada sesiapa pun yang dapat mengatakan sehingga kini, apakah itu ‘Brahman’.”

No comments:

Post a Comment